Skip to the content

Blog

Velkommen til vores blog med nyheder, viden og indblik i trend og tendenser.  

Hvad er SharePoint Online?

 Microsoft har udviklet SharePoint Online som et SaaS- (software as a service) tilbud, til de organisationer som ikke ønsker at hoste SharePoint selv, eller vil benytte fordelene ved at lade SharePoint være integreret fuldt ud med de andre applikationer i Office365. Læs her mere om hvad SharePoint Online er, hvordan det adskiller sig fra ”traditionel” SharePoint, og hvad FlowIT A/S kan tilbyde af løsninger på SharePoint Online. 

Hvad er SharePoint Online (SPO)?

Som navnet ”Online” siger, er SPO et SharePoint-produkt som ligger i skyen. Fra et slutbrugerperspektiv ligner SPO meget den traditionelle SharePoint-brugergrænseflade, og indeholder mange af de samme funktioner, som f.eks. websider, dokumentbiblioteker, lister, søgning, m.v.

På hvilke punkter adskiller det sig fra SharePoint on-premise?

Da det er Microsoft selv som agerer vært for SPO, er det ikke længere IT-afdelingens opgave at servicere infrastruktur til SharePoint. Det betyder også at kadencen hvormed der udgives ny funktionalitet, ikke længere er på 2-3 år, men ugentligt eller månedligt. Platformen er under konstant forandring, hvilket giver både fordele og ulemper – mere herom nedenfor. Da skyen er tilgængelig overalt, løser det også problemet med at medarbejdere og samarbejdspartnere ikke kan få adgang til data uden for organisationens firewall.

Hvordan relaterer SPO sig til Office365?

SPO er én af mange applikationer i Office365-suiten fra Microsoft. F.eks. er Word Online koblet direkte til SPO, så en bruger kan redigere et dokument direkte i browseren og gemme det i SharePoint Online. Hvis en organisation har købt adgang til Office365, vil de også have adgang til at benytte SPO.

Hvad er nogle af fordelene og ulemperne?

SPO er abonnementbaseret i skyen, og derfor nemmere at skalere op og ned for – både i forhold til licenser og kapacitet. Til gengæld kan det være sværere at administrere, hvis man ikke tilpasser sin IT-governance. SPO er tilgængeligt på alle enheder overalt på internettet – det kræver styr på sikkerheden. Man er altid opdateret automatisk med nyeste forbedringer og fejlrettelser, men det gør en løbende uddannelsesindsats nødvendig.

Hvilke løsninger tilbyder FlowIT på SPO?

FlowIT A/S tilbyder forretningsapplikationsplatformen CoreFlow på SharePoint Online. Forbi SharePoint er tænkt som en generisk platform, som kan læse mange problemer, løser den ingen problemer perfekt. CoreFlow kan bruges til at skabe forretningsløsninger som er skræddersyet til organisationens behov, og samtidig integrerer de bedste af SharePoints funktioner. Vores projektstyringsplatform ProjectFlow er det bedste eksempel på en applikation som passer ind i SharePoints rammeværk og filosofi.

Videre herfra

Dette var blot en kort introduktion til hvad SPO er. Ligesom klassisk SharePoint, kan det være svært at indfange bredden af platformen med få ord – og særligt når der ofte laves nye ændringer og forbedringer af Microsoft. Vil du læse mere om SharePoint Online, har Microsoft en god SPO-blog her. Kontakt os gerne, hvis du uforpligtende vil høre mere om mulighederne med SPO, O365 og de forretningsløsninger FlowIT kan levere.

Erfaren sælger søges

Vi mangler en ny kollega til vores salgsafdeling. Er du en erfaren løsningsorienteret sælger med stort drive og gennemslagskraft, så kunne du meget vel være kandidaten, som vi står og mangler. Du kan læse mere om os og FlowIT her på hjemmesiden, men din ansøgning skal du sende til vores rekrutteringsbureau, og gerne hurtigst muligt. Linket til jobannoncen er her: Erfaren sælger til FlowIT 

Cloud løsning – SharePoint Online

Microsoft har længe været fortaler for, at fremtiden ligger i skyen, men det er ikke kun Microsoft, som er med til at hype cloud løsninger, vi ser også tendenser fra andre virksomheder, som slår på trommer for sine løsninger i skyen. Apple kan vi heller ikke komme uden om, når vi snakker cloud løsninger, ligesom det i denne uge blev en kendsgerning at Amazons datterselskab Amazon Web Services (AWS), ser potentiale i Danmark, og slår sig ned i København, hvor de allerede leverer løsninger i skyen til danske giganter som Ørsted og Maersk Oil. I USA har de bl.a. streamingtjenesten Netflix som kunde.

Hos FlowIT mærker vi også en interesse fra vores kunder, som ønsker mere viden om SharePoint Online eller at flytte fra SharePoint On-premise til SharePoint Online. Som Microsoft Partner favner vi begge verdner og nogle gange forener vi dem i en hybrid løsning.

Vi har bl.a. flyttet NJ Gruppen A/S fra SharePoint On-premise til SharePoint Online, da kunden ønskede en komplet integration af deres sagsstyring til Office 365.

Odense Kommune er en anden kunde, som vi har hjulpet. Odense Kommune havde i forvejen ikke SharePoint, men ønskede en løsning via deres Office 365, og derfor valgte man, at bygge en vidensdelingsløsning i ældre og handicapforvaltningen og en projektledelsesløsning til IT-afdelingen op omkring SharePoint Online.  

Er du I tvivl om hvad du skal vælge, så kontakt vores konsulenter, de er specialister i SharePoint og SharePoint Online.

På billedet ses vi til en vidensdelings academy om løsninger i skyen / SharePoint Online.

For at få mest mulig værdi ud af en ProjectFlow-implementering, er det værd at overveje hvor integrationer til og fra andre systemer kan give mening. Det er vigtigt at vurdere af flere årsager, da det kan give:

  • Smidigere arbejdsgange for medarbejderne
  • Bedre datakvalitet da information ikke håndbæres eller glemmes
  • Sparet tid da systemerne selv taler sammen
  • Lovkrav om f.eks. dataopbevaring

Der er i både ProjectFlow og SharePoint (Microsoft-platformen under ProjectFlow) en enorm mængde af muligheder for integrationer til andre systemer. Og det gælder begge veje; data kan flyde ind i ProjectFlow og al data kan principielt udstilles til andre systemer. Integrationer kan laves både brugerinitieret og automatisk, så f.eks. tidsregistreringer i ProjectFlow overføres månedligt til fakturering, eller dokumenter journaliseres natligt i et ESDH-system.

Herunder ses en liste, som viser eksempler på integrationer som enten følger med ProjectFlow, eller som vi har integrationserfaring med:

  • ESDH/sagsarkiver – ProjectFlow kan journalisere data i arkivsystemer automatisk
  • Onedrive For Business – forlæng mulighederne for at gemme og arbejde med offline dokumenter i ProjectFlow
  • Tidsregistrering/fakturering – tidsregistreringer kan eksporteres til faktureringssystemer
  • CRM – knyt kunder og kundenumre til projekter
  • Microsoft Office – Gem automatisk fra Word eller Excel, opret dynamiske skabeloner, eller udtræk data fra ProjectFlow til viderebehandling i f.eks. PowerPoint
  • Cloud – udvid ProjectFlow til en ekstern zone, så eksterne parter som f.eks. kunder kan logge ind
  • Økonomisystemer – integrér f.eks. Navision sammen med ProjectFlow for at lade økonomital være opdateret begge steder
  • HR-systemer – berig brugernes profiler med f.eks. kompetencer, eller lad ressourceforbrug berige HR-systemet
  • Active Directory – indlæs automatisk brugere, deres afdelingstilhørsforhold og rettigheder fra AD
  • Power BI – Lav dynamiske data visualiseringer og KPI’er med porteføljedata
  • Microsoft Outlook – vis f.eks. opgaver fra ProjectFlow I Outlook eller send mails til en indbakke i ProjectFlow
  • Microsoft Project – projektplaner kan synkroniseres mellem Project og ProjectFlow
  • Office 365 – vis ProjectFlow-rapporter i Teams eller vis Yammer-tråde i ProjectFlow
  • Søgning – udvid søgningen i SharePoint til at kigge i andre arkiver og lister
  • E-mail – send automatisk e-mail ved hændelser som er af særlig vigtig karakter
  • RSS – lad brugere abonnere på f.eks. projektnyheder
  • Infoskærme og digitale standere – kan f.eks. vise højprofilprojekter eller status på en afdeling
  • Og meget andet…

Listen er ikke udtømmende, men et inspirationskatalog. Kontakt gerne en konsulent eller sælger fra FlowIT, hvis du – uforpligtende - vil høre mere om mulighederne for integration til og fra ProjectFlow og CoreFlow.

Offentlig Digitalisering 2018

Pernille Rydén PhD og lektor for DTU leverede et fantastisk oplæg i dag til Offentlig Digitalisering, og kom med dette spørgsmål - Hvad er jeres største udfordring?

Er jeres største udfordring "Manglende ledelsesfokus på grund af andre prioriteringer" Eller er det "Forventede omkostninger overstiger forventede gevinster"

Fortæl FlowIT jeres største udfordringer - og vi giver jer et realistisk bud på, hvordan vi kan hjælpe.

Vores erfaringer tæller bl.a. hjælp til dokumenter, milepæle, beslutninger, budgetter, workflow, planer, prioriteringer, kunder, struktur, kultur, grafer, opgaver eller hvordan I kan bruge Office 365.  

FlowIT har igennem mange år, været udstiller på konferencen Offentlig Digitalisering. Det har vi bl.a. for at pleje de mange relationer til kunder og andre samarbejdspartnere, som vi møder på konferencen. Vi stifter også nye bekendtskaber, som giver nye muligheder i form af fremtidige projekter og spændende samtaler.

En vigtig del er konferencen er de faglige indlæg. Her tilegner vi os en viden om pulsen og retningen i den offentlige sektor, som vi ellers ikke ville få. Den viden gør os i stand til, bedre at kunne forstå og rådgive vores kunder, ud fra den situation de står i lige nu, samt de udfordringer der rammer dem lige om lidt.

Sidst og ikke mindst er der netværksarrangementet og festen om aftenen. Her er tonen mere afslappet, og dagens inputs vendes med de andre deltagere.

Mød os på Offentlig Digitalisering 2018 den 14. og 15 marts i Musikhuset i Århus.

I går havde vi fornøjelsen af at præsentere vores kunder for ”Den effektive projektleder” på Odense Teater.

Ud over scenen flød det med buzzword som porteføljestyring, risikoslog, projektmodel, tidsregistrering, strategianalyser, ProjectFlow, afrapportering og visioner. Anders fra Esbjerg Kommune gav os et indblik i Kommunens Vision 2020, og forklarede hvordan de håndterede 200 aktive projekter med ProjectFlow.

Tak til alle deltagerne, vi bukker og nejer.    

På scenen er her nogle af ”De effektive projektledere”…

Her fortæller seniorprojektleder Anders Brunholm Sylvest om hvordan en typisk dag forløber i afdelingens Solutions. Denne afdeling varetager forretningsafklaring og implementering af de løsninger vi leverer til vores kunder. Ingen dage er – heldigvis – ens, men det giver et billede af, hvor mange forskelligartede aktiviteter afdelingen bidrager med for at kunne analysere, konstruere og supportere vores kunders løsninger.

• 07:30 Jeg ankommer på cykel til vores kontor i Odense midtby, og arbejdsdagen begynder med at læse og visitere nye e-mails. Derefter gennemgår jeg status på de opgaver mine kolleger har arbejdet på i mine projekter i ProjectFlow. Kalenderen giver mig overblikket over, hvad mine kolleger i afdelingen laver i dag – nogle er ude hos kunder, andre på kontoret. Jeg tjekker vores supportsystem og uddelegerer en sag til en kollega til senere på ugen.
• 08:00 Jeg påbegynder en konfigurationsopgave, som er planlagt til denne formiddag. Undervejs konsulterer jeg en udvikler fra Products-afdelingen for at høre om best practices og drøfte implementeringsstrategien.
• 10:00 En anden konsulent beder mig bidrage til et estimat på en integration mellem ProjectFlow og et økonomisystem. Vi booker et mødelokale for bedre at kunne fokusere på opgaven.
• 10:30 Jeg arbejder videre på konfigurationsopgaven og taler i telefon med kunden for at afklare nogle forhold om den organisatoriske forankring af den nye funktionalitet.
• 12:00 Vi går til frokost – alle afdelinger spiser sammen.
• 12:30 Der er afdelingsmøde, hvor konsulentchefen gennemgår KPI'er for Solutions-afdelingen. Vi kigger på ressourcebelægningen de næste par måneder frem og drøfter udfordringer. Der gennemgås forskellige emner – nogle tekniske, nogle procesmæssige.
• 13:30 Jeg gennemgår og tester en løsning som én af mine projektdeltagere har arbejdet på. Han arbejder på hjemmekontor i dag, så vi tager dialogen via Skype.
• 14:30 Jeg planlægger opgaver til i morgen, for både mig selv og mine kolleger, som arbejder på mine kunder. Jeg registrer dagens arbejde i tidsregistreringsmodulet i ProjectFlow, og udarbejder statusrapporter på igangværende projekter til vores Account Managers.
• 15:30 Så er det tid til at hente børn i institutioner, og holde fyraften.

 

Det er sidste chance for at få billetter til vores ProjectFlow Brugerforum, hvor du har mulighed for at skærpe dine evner som projektleder.
Få råd og indsigt fra specialister og kollegaer. Tilmeld dig ProjectFlow Brugerforum i dag. 

Den 28 februar ligger Odense Teater rammer til en dag med viden og netværk. 

Gratis tilmelding  

 

FlowIT software kan købes på SKI-rammeaftale via DXC Technology

Samarbejdet mellem FlowIT og DXC Technology (tidl. CSC) fortsætter, og vi kan derfor tilbyde vores ProjectFlow og CoreFlow løsninger via SKI 02.06 rammeaftalen, som Statens- og Kommunernes indkøbsservice har indgået på vegne af alle offentlige kunder i Danmark.

I SKI-aftalen er alle juridiske og praktiske forhold afklaret, således at vi sammen kan anvende tiden til faglige forhold og reducere tidsforløbet på ressourcekrævende udbudsrunder.

Via SKI 02.06 og DXC Technology kan vi tilbyde FlowITs SharePoint basserede projektportal ProjectFlow til bl.a. projekt- og porteføljestyring mv.
Endvidere har vi også udviklet et tredjepartsværktøj CoreFlow, som får det ypperste ud af SharePoint, så du hurtigt og nemt kan gennemføre tilpasninger på din SharePoint løsning, så den bliver endnu mere målrettet til dine behov.

Service, support og IT-kurser indgår som tilknyttede ydelser i rammeaftalen, og vi kan tilbyde rådgivning og sparing med vores erfarne konsulenter, så du opnår succes med dine projekter.

Få personlig sparring

Ønsker du ny viden om Office 365, SharePoint, SharePoint Online, porteføljestyring, projektstyring, økonomistyring eller andet, så klik her og få hjælp og svar på dine spørgsmål.